Hoe kan ik op een nette manier het incasso traject starten?

Gepubliceerd op donderdag 4 maart 2021 door Barbara Scheffelaar Klots .



“De klant betaalt de factuur maar niet. Hoe kan ik op een nette manier het incasso traject starten? Ik begrijp dat de klant in zwaar weer zit, maar ik moet ook mijn vaste kosten betalen."

Onze jurist Barbara Scheffelaar Klots: 

"Een incasso traject starten is nooit leuk om te doen. Het is altijd een juiste eerste stap om een goed gesprek met de klant te hebben over een oplossing. Bijvoorbeeld een betalingsregeling afspreken. Lukt het toch niet om samen tot een oplossing te komen? Dan kun je het beste een incasso traject starten. Het kan helpen hiervoor een derde partij in te schakelen zodat het traject zo neutraal en zakelijk mogelijk blijft. Dat helpt beide partijen om te blijven denken in oplossingen en zo krijgen emoties niet de overhand."

Maar het is belangrijker om een incassotraject te voorkomen. Zorg dat uw administratie op orde is.Zorg bij het leveren van de dienst of product dat de klant de algemene voorwaarden overhandigt krijgt. Hierin liggen uw betalingsafspraken vast.

Zorg dat op de factuur duidelijk staat waarvoor de factuur is en wat de kosten zijn. Belangrijk hier is de betaaltermijn die u hanteert te vermelden. Betaalt uw klant niet op tijd? Wacht dan niet af, maar bel de klant na of stuur een herinnering. Wilt u een gratis voorbeeld ontvangen? Bel ons gerust op 088 462 80 80.

Helpt de herinnering niet? Stuurt u dan een aanmaning. Hierin moet u onder andere een redelijke betaaltermijn geven van 14 dagen na het ontvangst van de brief. Ook moet u aangeven welke buitengerechtelijke kosten erbij komen kijken en eventueel de verhoging met de wettelijke rente. Vermeld hier ook dat bij uitblijven van betaling u een incassojurist in de arm neemt.

Bij consumenten kunt u hierna wettelijke rente in rekening brengen. Bedrijven kunt u wettelijke handelsrente in rekening brengen. Ook voor een gratis voorbeeld van een aanmaning kunt u ons bellen.

Meestal ontvangt u alsnog de betaling. Mocht dit niet het geval zijn, heeft u wel alle stappen correct doorlopen om een incassotraject te laten starten. LegalGuard biedt het minnelijke traject voor u gratis aan. Wij rekenen de buitengerechtelijke kosten aan de “wanbetaler” of schuldenaar?. Dus betaalt uw klant tijdens het minnelijke traject niet, dan bent u ons ook niets verschuldigd. Indien er alsnog niks door de schuldenaar betaald wordt, starten we indien u dat wilt tegen betaling een incassoprocedure voor u bij de Kantonrechter.

Wilt u meer weten over onze incassodiensten? Kijk gerust eens op onze website

https://www.legalguard.nl/juridisch-advies/zakelijk/incasso.

 





Beroep doen op uw rechtsbijstandsverzekering?

Wilt u een melding maken op uw rechtsbijstandsverzekering? Bel dan 088-462 37 20.

Onze beloften

Ons team

Wat zeggen onze klanten?

 

LegalGuard is een initiatief van

LegalGuard is de uitvoerder van

Juridische hulp van Centraal Beheer

&

Interpolis Rechtshulp on demand